dinsdag 14 september 2010

De doelgroep bij magazines

Een doelgroep is een begrip dat vooral erg veel gebruikt wordt in politieke en marketingcampagnes.

De doelgroep is dat deel van de bevolking waarbij een gedragsverandering tot stand zou moeten komen. Vaak gaat het over een groep mensen of organisaties die een aantal relevante kenmerken gemeenschappelijk hebben.

In de marketing kunnen doelgroepen onder meer gedefinieerd worden in termen van leeftijd, geslacht, uitgavenpatroon, opleidingsniveau of rijkdom. In de politiek spelen vaak ook kenmerken als levensovertuiging of maatschappelijke positie een grote rol. In de politiek of in een bestuur kan een doelgroep bepaald worden op het vertonen van een bepaald gedrag waarvan men bijsturing of wijziging wenst.

Het definiëren van een doelgroep kan helpen om een campagne of het beleid vorm te geven. De boodschap moet de doelgroep bereiken.

Bij het kiezen van een doelgroep is zorgvuldigheid vereist. In een te breed gedefinieerde doelgroep zal niemand zich echt aangesproken voelen. Vaak wordt de doelgroep dan zo groot dat het niet meer te overzien is. Een oplossing daarvoor kan zijn dat er meerdere doelgroepen benoemd worden en daar het product of dienst op afstemmen.

_________________________________________________________________________

Er zijn magazines die inspelen op de algemene actualiteit. Ze brengen dezelfde onderwerpen en thema’s als dagbladen, maar zijn toch voorzien van meer duiding en achtergrond.

Maar er bestaan ook magazines met een duidelijk omschreven doelgroep. Daarbij kan er bijvoorbeeld gedacht worden aan leeftijd, culturele groepen, specifieke belangstellingen, politieke interesse/voorkeur, geloof, mentaliteit etc. De inhoud van een magazine is toegesneden op de desbetreffende doelgroep.

Er zijn vier verschillende categorieën binnen de magazines. Dit zijn de publieksbladen, waarbij bijvoorbeeld damesbladen, opiniebladen en dagbladen zijn ingedeeld. Daarnaast zijn er vakbladen, daarbij horen bijvoorbeeld het personeelsbeleid en de automatisering gids. Bedrijfsbladen zijn gericht op personeel, klanten, kleden, donateurs van een organisatie. Een voorbeeld hiervan is het WNF. Ook zijn er academische tijdschriften, dit zijn de literaire en wetenschappelijke tijdschriften, zoals Nature of the Lancet.

Binnen deze verschillende categorieën kunnen er doelgroepen worden ingedeeld. Bij leeftijdscategorie horen bijvoorbeeld kleuters (Bobo), kinderen (Tina), tieners (Hitkrant), jongvolwassenen (Nrc Next) en ouderen (Plus Magazine). Bij de categorie belangstelling zijn ook weer een aantal doelgroepen onderverdeeld. Zoals lifestyle, kunst, sport, auto’s, erotiek, dieren, muziek, computer, literatuur en bijvoorbeeld mode. Bij sociaal-culturele groepering zijn er ook verschillende doelgroepen aanwezig. Zo heb je sekse, seksuele geaardheid, opleidingsniveau, religie, politieke overtuiging, zuilen, etnische afkomst en bijvoorbeeld de regio.

_________________________________________________________________________


Ik ga onderzoek naar het magazine ‘Happinez’ en kijken welke doelgroep hierop van toepassing is.

Happinez is een magazine voor mensen die geïnteresseerd zijn in zingeving en verdieping in combinatie met een stijlvolle, pure manier van leven. Het tijdschrift laat de lezer op een toegankelijke wijze kennis maken met een zeer breed aanbod van onderwerpen op het gebied van spiritualiteit, wijsheid en psychologie.

Het voegt dimensie toe aan thema’s als werken, wonen, reizen, voeding, natuur, leven, kunst en cultuur. Happinez is een blad inhoud dat de lezer wil inspireren met reportages, interviews en achtergrondartikelen. Het magazine kent een bijzondere vormgeving.
Happinez is een mindstyle magazine. Dit slaat de brug tussen hoofd en hart, en tussen uiterlijke en innerlijke schoonheid.

De Happinez lezers zijn eigentijdse vrouwen van tussen de 29 en 55 jaar. Ze staan veelal bewust in het leven en zijn op een hele brede manier bezig met zelfontwikkeling en geestelijke groei. Deze groep staat open voor verdieping en zingeving, en willen genieten en houden van een stijlvolle manier van leven.

Deze lezers zijn hoog opgeleid en bevinden zich vaak in de hogere welstandsklasse. Het zijn ondernemende mensen en actief. 83 procent is werkzaam. Zowel fulltime als parttime. Onder de doelgroep is het aantal alleenstaanden, samenwonenden en meerpersoons huishoudens redelijk verdeeld. Hun vrije tijd besteden ze graag aan lezen, wandelen, koken of fietsen in de natuur. Ze zijn erg sociaal, hebben veel vrienden, houden van muziek, theater, kunst en cultuur en gaan regelmatig op vakantie. Voor de lezers van de Happinez is comfort, uitstraling en sfeer belangrijk. Ze zijn geïnteresseerd in woonideeën, reizen, kunst en cultuur, mode en in spiritualiteit, gezondheid, psychologie, homeopathie en in een natuurlijke manier van leven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten