woensdag 22 september 2010

Urban Livestyle magazines

Soort magazine: Urban Livestyle magazines

Behandelt: Rugged, Reload en Vice.

Overige magazines:

Doelgroep:

Rugged

Straat cultuur met name de extreme sporters(skateboarders, Bmx’ers, inliners) Binnen deze doelgroep zitten ook een hoop mensen die zichzelf met graffiti/street art bezig houden. Deze lifestyle heeft ook zijn kleding identiteit.

Leeftijdscategorie: 12 tot 35.

80% man

RELOAD

Reload is een boardlifestyle magazine dat gratis word gedistrubeerd in een zelfstandig netwerk van; skate-, snow-, surf en lifestylewinkels, poppodia, indoor sneeuwbanen, de 4 grote indoorskateparken, snow- en surfcamps, events en zomers ook naar geselecteerde strandtenten en watersportcentra.

Leeftijdscategorie: 18-28 jaar

80% man.

VICE

Vice word over 15 landen verspreid en heeft daarmee dus een doelgroep over de hele wereld. De vice lezers zijn Big-Time consumers, en kopen dan regelmatig muziek, films en kleren en gaan regelmatig een avondje stappen. Bovendien zijn vice lezers trendsetters. En daarom behandeld vice ook meteen de nieuwste trends, muziek en mode.

Leeftijdscategorie: 16-34 jaar

49% man en 51% vrouw

Praktijkcontext

Rugged en Reload:

- Het is een gratis blad wat voornamelijk te vinden is in skate- en streetweatshops

- Omdat de doelgroep heel visueel is ingesteld heeft het blad veel beeld.

- Het blad verheerlijkt de roekeloze levensstijl, en maakt verslag van bijvoorbeeld losgeslagen feestjes en het betreden van verboden gebieden voor skatespots.

- Verder is het blad heel meegaand met de trends die zich binnen de straat cultuur afspelen. Zo worden er bijvoorbeeld kunstenaars/skaters/artiesten etc. Geïnterviewd.

- Doordat het een gratis blad is staat er veel reclame in, dat het blad niet minder siert trouwens.

- Het blad verschijnt 4 keer per jaar en is gratis.

Vice:

- Het is een gratis blad wat voornamelijk te vinden is in skate- en streetweatshops maar ook in muziek handels en trendsettende winkels.

- Vice is een Trendsettendblad en behandelt: cd recensies, opinies, feest reviews, interviews met sterren en heeft actuele artikelen. Van onafhankelijke kunsten en popcultuur naar serieuse nieuwsonderwerpen. Van shokeren naar onderbouwde artikels en reportages.

- Vice is het eerste gratis, internatinaal gedistrubeerde lifestyle tijdschrift op aarde.

- Vice is meer dan alleen een magazine, Vice heeft ook een eigen muziek label, een online magazine en brengt films uit.

- Vice bevat veel fotografie raportages, met af en toe een illustratie, veel beeld dus.

- Het blad heeft veel reclame, wat niet gek is… omdat het gratis is. De reclame sluit perfect aan bij de doelgroep en maakt zo ook deel uit van het magazine

- Het blad verschijnt 12 keer per jaar en is gratis.

Functie van het magazine:

Rugged en Reload:

- Informatief

- Entertainment

- Recensies/opini

- Minder actueel

Vice:

- Informatief

- Trendsettend

- Entertainment

- Recensies/opini

- Actueel

Functie van het beeld

Rugged en Reload:

De Ruggend en Reload lijk zoveel op elkaar dat ik ze daarom hier samen behandel. De covers van deze bladen zijn een beetje rommelig. minder strak maar wel duidelijk. Vaak word er gekozen voor illustratie op de voorkant. Die de aandacht van de doelgroep trekt. Er worden veel illustraties en foto’s gebruikt in het blad omdat de doelgroep heel visueel is ingesteld.

De advertenties lijken in het blad te zijn samengesmolten je bekijkt ze niet zozeer als een advertentie maar als een onderdeel van het blad.

Vice:

Vice heeft vaak een aparte shockende of spraakmakende fotos op de cover staan dit is om de identiteit te versterken. De cover is een teaser voor de fotoreportage die in het blad staat.

In tegenstelling tot de rugged en reload is de vice een strak blad. met minder illustraties. Maar veel fotografie.

Het gebruik van beeld in vice heeft ook een inspirerende werking, en omdat het een gratis blad is kan je het goed gebruiken voor moodboard materiaal.

Techniek en materiaal

rugged:

Rugged heeft een handig formaat van 27 bij 21 cm. Hij gaat makkelijk mee in je blackbook of backpack. En heeft +/- 70 pagina’s per uitgave.

Het is een speels magazine waarvan de opmaak alle kanten opschiet. Door alle drukte is elke pagina een andere leeservaring en blijft het boeiend om in te bladeren.

Er wordt veel mixed media gebruikt in rugged. Een belangrijke regel is dat het er een beetje vies uitziet (verfvlekken, afgescheurde hoeken, tape, etc.)

De fotografie locaties spelen zich vaak af op vervallende gebieden, skateparken, graffiti muren en sfeerplekken.

Reload:

Reload is een wat groter magazine met het formaat van … bij … cm. Vice heeft +/- 60 pagina’s per uitgave. De opmaak kent veel speelse typografie dat vaak gemaakt is uit tape. Het blad heeft een redelijk strakke opmaak met weinig tot geen vrijstaande illustraties. Het meerdendeel van de afbeeldingen is gekaderd, wat ook weer rust van een drukke illustratie bewaard. Veel beeldmateriaal ziet er speels uit, maar de fotos van snowboarder, skaterboarder en wakeboarder bijvoorbeeld zien er helaas een stuk minder uit.

Reload verandert regelmatig van ontwerp dat word verzorgt door Ruben Pater, in het verleden was reload een magazine dat in je kontzak pasten.

Verder is reload een heel grafisch blad, waarvan de illustraties ook de grafisch ontwerpers gemaakt worden.

Vice:

Vice is een dik magazine van +/- 110 paginas, met een glossy cover. Het formaat is 21,3 x 27,6 cm.Vice heeft veel fotografie in het blad staan. Doordat het een trendsettend blad is, is het moeilijk te zien dat het toch om urban lifestyle gaat. Maar door het herkenbare vice logo krijgt het toch zijn plek.

Opdrachten:

Rugged:

Rugged is een blad dat veel illustratoren in dienst heeft, hier een aantal die vaker terug komen in het magazine:

- Den Addison

- Dr. Agon

- Jens Buss

- WonABC

- Dave Decat

De opdrachten in Rugged zijn vaak voor een artikel, interview of de cover, maar soms ook een stukje promotie waar een illustrator een selectie werk kan showen.

De Artdirection word verzorgd door Thomas CPT Groeger – www.cpt73.com (met als assistent: babylion)

Reload:

Grid design word uitbesteed aan Ruben Pater van six degrees design. (hij vernieuwd het blad eens in de zoveel tijd.)

Het graphic design word verzorgt door Peter Palland en Job Rompa (www.getajob.nu)

Creative direction: Peter van Rhoon

De cover word altijd door een andere illustrator gemaakt, die ook verder in het blad word uitgelicht.

Voor illustratoren is er weinig werk in dit blad, dit komt omdat er vooral gekozen word voor grafisce illustraties (gemaakt door grafisch vormgevers).

Vice:

Ontwerp: inkubator.ca

Het beeld is altijd door verschillende vormgevers gemaakt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten