woensdag 22 september 2010

Modetijdschriften:

Algemeen en Historie

De Glamour werd in 1939 opgericht in Amerika en heette toen The Glamour of Hollywood. In de V.S. richt de Glamour zich vooral op vrouwen tussen de 18 en 49, met een gemiddelde lezers leeftijd van 33,5 jaar. Daar is het formaat van de Glamour ook groter dan in Nederland. Sinds 1980 verkiest de glamour jaarlijks een “Glamour vrouw van het jaar”.
In April 2000 kwam het tijdschrift ook in Engeland. Alleen daar in het kleine formaat zoals wij die ook kennen. Met de bijhorende slogan: “Past in je leven net als in je handtas”.
Andere landen waar de Glamour verschijnt zijn: Zuid-Afrika (sinds 2004), Duitsland (2005), Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Nederland, Polen, Roemenië, Rusland en Spanje. Er is ook een zusterblad Lucky, die uit wordt gegeven in Griekenland en Duitsland.
De Elle wordt maandelijks uitgebracht. In 1945 werd de Elle opgericht in Frankrijk voor Pierre Lazareff en zijn vrouw Helene Gordon, de naam is frans voor “zij”. Het tijdschrift wordt uitgegeven door Hachette Fillipacchi Media.
Het stel Daniel Filipacchi en Jean-Luc Lagardere kochten in 1981 alle Hachette-tijdschriften op, waaronder Elle.
Elle werd eerst alleen uitgebracht in Amerika, maar daarna volgde velen andere edities en landen.
In 1989 verscheen de eerste Nederlandse versie. De verschillende edities hier zijn: Elle Eten, Elle wonen en Elle girl. Elle girl is ondertussen al opgeheven.
Cosmogirl! werd voor het eerst uitgegeven in 1999 in Amerika en speciaal op gericht voor tienermeiden. Het is een spin-off van de Cosmopolitan. Er staan zoals de andere twee de nieuwste mode in en heeft ook interviews en posters van beroemdheden en waargebeurden verhalen. Het blad heeft ook edities in Nederland, China, Hongkong en Indonesië.
CosmoGirl! wordt uitgegeven door Hearst Corporation. In Nederland heb je ook iederjaar de schoolspullen-lijn van het blad. Daarbij hoort een schoolagenda, etui, schriften, elastomapen enz. Ook wordt er ieder jaar de verkiezing Cosmogirl! Of the Year gehouden.

Doelgroep


De doelgroep van de Glamour is vooral gericht op jonge vrouwen. De Elle lijkt veel op de glamour en heeft ook ongeveer dezelfde doelgroep. Met een leeftijd van 20 tot 35 jaar. In beiden bladen zijn de nieuwste trends het belangrijkst, die trends zijn ook gericht op die leeftijd. Maar er is geen specifieke groep bij de die leeftijd die ze aanspreken, omdat ze zoveel mogelijke verschillende trends laten zien.
De Cosmogirl!, is vooral voor tienermeisjes. Daar is de mode ook wat “jonger”. En verhalen gaan dan ook vaak over problemen die je op een jongere leeftijd tegenkomt. Er is ook niet echt een specifieke groep die ze willen aanspreken.
Alle drie de bladen worden veel gelezen door vaak trendgevoelige vrouwen, maar zoeken nog wel een voorbeeld om zichzelf na te "maken". Er worden dan ook veel een ideale vrouwelijk beeld geschetst.

Praktijkcontext


De praktijkcontexten van de Elle, Cosmogirl en de Glamour zijn hetzelfde. Hoewel de Glamour meer over mode gaat dan de andere twee.
Ze zijn vooral commercieel gericht, in elk blad staat de nieuwste kleding, make-up sieraden enz. aangeprijst, zodat de lezer tot kopen aangezet worden. Bijvoorbeeld de nieuwste jurk van chanel laten ze zien, maar die is vaak weer te duur, dus laten ze verschillende, betaalbare opties zien. Bij die opties staan dan ook de prijs van het artikel en waar je het kan kopen.
Naast commercieel hebben ze ook een sterk entertainment en informatief tintje. Dat komt door de vele interviews met sterren of bijvoorbeeld mensen met een apart vak, de nieuwste roddels, tips voor bijvoorbeeld afvallen, etc..


Functie van het beeld

De cover van alle drie de bladen zijn vooral met flashy kleuren. Ze vallen op. Bij de Cosmogirl! staat vaak een foto van de ster waarvan een interview in de magazine staat. Bij de Glamour en de Elle staat er een foto van een model die de nieuwste trend qua kleding showt. Bij alle drie staat er ook nog de hoofdpunten die in het blad te lezen of te zien zijn.
De functie van de afbeeldingen die in de Glamour, Cosmogirl! en de Elle staan zijn hetzelfde. Ze zijn er vooral om tot kopen aan te zetten. Bijvoorbeeld de nieuwste de broek laten zien, zodat jij als jij de broek leuk vind naar de winkel kan gaan om hem te kopen. In het blad staat ook heel veel reclame. Andere beelden bij, bijvoorbeeld portretten van de mensen die worden geïnterviewd. Die beelden moeten vooral tot lezen aan zetten, de aandacht trekken.
In het algemeen staan er amper illustraties in. Vooral foto's. De illustraties die erin staan zijn er om de aandacht te trekken voor het artikel die erbij staat, maar echt veel voegen ze niet toe. Ze zijn meer decoratief.

Actualiteit


Een Glamour, Elle of Cosmogirl! van 3 jaar geleden, zal nu helemaal niet relevant meer zijn. Ook als je artikelen van 3 jaar geleden nu zou hergebruiken, zou dat niet meer kunnen. Omdat het een mode blad is moet er elke keer weer het nieuwste in staan, want de mode verandert met elk seizoen.
Ook de zelfhulptips gaan vaak mee de trends, dus die moeten ook steeds worden aangepast. Zoals een nieuwe trend in het afvallen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten